Skitnacke

Dåligt med sömn resulterar i grymt ömmande nacke. Eller så är det nåt annat som ger både dålig sömn och ömmande nacke. Eller så är det den ömmande nacken som ger dålig sömn som sedan ger dåliga förutsättningar att bli av med den onda nacken.

Imorrn gymmar jag efter jobbet så förhoppningsvis fixar det till sej. Träning är en lösning på allt. Ofta funkar inte vilken träning som helst mot det nackonda men jag har verkligen börjat lära mej. Enda jag BORDE lägga mer tid på är Feldenkrais-övningar. Försöker anamma min viktigaste insikt från min förra Feldenkrais-aktiva träningsperiod (för nacken): att jag måste vara snäll mot min kropp i ALLA rörelser. Försöka få ett mjukt, stillsamt flyt i musklerna och rörelserna. Alla ”tvära” rörelser triggar det onda. Att röra mej långsammare, med fokus på att få rörelser som ”flyter” och inte hackar eller blir ryckiga, är verkligen viktigt för att nacken ska bli glad igen. O att försöka behålla detta fokus hela tiden. Vet ni hur mycket en rör på sin nacke? Jag rör på den hela tiden, iaf!

 

Sommaren är verkligen här o jag njuter som tusan. Samtidigt har jag downs ibland. Speciellt såna här dagar då jag sovit så jäkla lite… Men just nu finns en sån dynamik ffa bland de människor jag omges av, att det känns himla sunt och friskt och väldigt lätt: då jag får någon dipp o tänker att jag är oönskad eller oälskad så hör någon av sej o frågar om jag inte ska komma med på fest(ival) vid en sjö ute i ingenstans till helgen, nån annan frågar om den får bjuda på en ridtur till en hjortronsmyr eller på middag eller så svaras det på ett meddelande till en bekant jag väldigt sällan umgås med men som jag gärna skulle lära känna mer o hänga mer med. Just nu saknar jag dock min fina vän E, vår hängtid (som mestadels sker via facebook-chatten – underskatta aldrig sociala medier och chattformen av umgänge!!!) har drastiskt reducerats nu då hon jobbar heltid.

Jobbet är skojigt. Sjukt tungt, väldigt spännande, väldigt konstigt ibland, och även mycket givande. Jag har nog världens roligaste jobb, faktiskt?

 

Men jag saknar tid med Lejonhjärta. Men då jag är ensam med Lo och det är så här varmt känns det inte humant att göra så mycket med honom. Jag pussar på honom och fixar fodret, that´s it. Medryttaren som har lättare att vara där i vettiga tider i värmen (dvs tidigt morgon eller sen kväll) har haft hand om honom rätt mycket.

 

Lo har blivit vän med ett grannbarn, grannbarnet kommer o knackar på så fort hon ser att vi är hemma o sedan kan de leka bort hela kvällarna här ute, och jag brottas med en del tankar kring detta faktum. Superkul att Lo får hänga med denna person förstås och de verkar komma väldigt fint överrens och gilla varandra. Men jag blir alltid ledsen då jag märker hur väl ett barn försöker passa in i normen. I detta fallet normen för flickor. Det är glittriga små klackiskor som barnet hela tiden försöker ”fiska” komplimanger för ”Kolla mina fiiiina skor. De är glittriga! Och rosa!” och jag vill bara säga ”Huvva så icke-funktionella de ser ut, stackare som måste anpassa dej till såna skor då du leker.” och tänker att det är så lätt att ta bort handlingsutrymme från små flickor, bara genom att ge dem andra förutsättningar i kläder och skor. Sen pratade Lo om hur stark hon är, något hon faktiskt ÄR och jag till viss del även försöker peppa fram – jag önskar att jag också hade fått veta det då jag var liten (jag är också rätt stark, men min självbild är helt skev o konstig ibland på den fronten). Och grannbarnet, som är 2 år äldre än Lo och verkar vara en väldigt fysisk liten människa, säger ”Jag är INTE stark, men jag kan klämma sönder saker, men jag är inte stark, jag är svag.” upprepade gånger…. Jag känner bara: va? Vem har sagt åt henne att hon är svag? Inte stark?

 

 

Och som vanligt oroar jag mej nog för mycket.

Kommentera

