Ambitionen med bloggen = misslyckad.

Hade ambitionen att skriva om allt kul som händer. Bra å ha skrivit ner. Men det gick ju sådär ;).

Nå, idag hade jag några hållpunkter att avhandla:

I en soffa hos en vän såg vi på ett naturprogram där fortplantningsritualer avhandlades. Ja alltså inte människornas utan nån insekts (? eller var det en fågel? ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg.). Jag får alltid en känsla av att vi förenklar ritualerna på grund av vårt utanför-perspektiv. Hur skulle till exempel en mer intelligent art än vår se på våra fortplantningsritualer? J sa ”Paradise Hotel”. Nån dag senare läste jag denna artikel om det ruttna spelet i Paradise Hotel som faktiskt speglar verkligheten helt rätt.

”Alla exemplen ovan visar hur kvinnor varken äger rätten till sig själva, sin kropp eller sin sexualitet i vårt patriarkala samhälle.
De definieras och skapas utifrån manliga premisser. Kvinnor kan reserveras, kvinnor ska skyddas. Kvinnor ska vara små, som en trofé. En kvinna är alltså någon (eller något) man kan äga, en kvinna är en sak att visa upp. Det objektifierande språkbruket i Paradise Hotel är inte fiktion utan en spegling av verklighetens kvinnosyn.”

Och så vill jag dela denna artikel som Kawa Zolfagary skrivit om mental ohälsa. Jag önskar att jag hade modet att delta i den tysta explosionen. Kanske nån av ni som läser detta är modigare?

Nästa grej jag vill länka till är Ersboda slöjdförening. Gå in o läs på sidan; och sprid information vidare till personer som skulle kunna ha nytta av allt som föreningen gör. Typ kontaktpersoner och personer som behöver nåt att göra eller vill lära sig svenska.

I övrigt vill jag dela med mej av att teaterhösten i Umeå åtminstone för mej får ett Sara Lidman-tema. Dels går Lifsens rot här i Umeå igen o sen är det även denna: Sara, Sara, Sara!. Väldigt kul, om jag kommer fram till att min ekonomi tillåter det…
O på kulturfronten: Fin-J har bjudit med mej på Veronica Maggio-konsert i november. SKOJ! 😀

I övrigt blir det en tripp till Stockholm/Uppsala i september för att min syster disputerar och har disputationsfest. Klädkod kavaj sätter dock igång geniknölarna. Jag som gjort mej av med alla klänningar i flyttröjningen, eftersom jag ALDRIG använder dem. Får kanske knalla till klädbiblioteket o se vad de har att erbjuda i klädesväg. Ser framemot att käka på Hermans och besöka Goodstore då jag ändå är i storstaden. Är det nåt mer vi borde uppleva eller se? Tips mottages. Drygt 2 dagar finns att spendera.

I september är det även dags för Kajsa Ränkfors-kurs. Det ska bli så skoj! Även fast det ju hela tiden känns som om jag o den käre Lejonhjärta inte tar oss framåt i utvecklingen…. Men det gör vi nog, det är så lätt att bli hemmablind. O jag har inte jobbat så väldigt målmedvetet med honom under sommaren pga allmän tidsbrist/trötthet, så jag kanske inte borde vänta mej nån rasande utveckling.

Vi var på ett litet äventyr i förra veckan, Hjärtat i transport o Lo och Texas med till några vänner som bor en bit utanför stan. Där åkte vi bland annat till havet och badade vilket var en helt magisk upplevelse med Hjärtat. Han verkade känna sej så hemma i vattnet, som handen i handsken. Han reds även x flera av L som är 9 år och alldeles lagom lätt på honom. De red bland annat över lite cavaletti o sista dagen försökte vi galoppjobba på lina med L på ryggen. Gick sådär 😉 men jag är så stolt över hur trygg o snäll den lilla ponnyn verkar med kids på ryggen.

Nu är min semester över men min hälsa svek mej här dag två på jobbet, så jag är hemma, därav detta monsterinlägg på bloggen… Det är kul att vara tillbaka på jobbet men känns också väldigt jobbigt att jag inte vet vad jag gör i oktober: osäkerheten med vikariaten är verkligen fruktansvärd.

En till grej jag vill länka till är Forks over Knives hemsida, det är en film jag ska se nån dag framöver…

Allra sist länk till en låt som J introducerade för mej o som går på repeat i mitt huvud sen igår: http://open.spotify.com/track/15qngHgD1YfZMd4iFbN2jb

Kommentera

