Att vara sjuk

Skulle vilja skriva om psykisk ohälsa. Att dra för persiennerna, lägga sej under täcket och önska bort världen, alternativt sej själv. Att ringa och sjukanmäla sej även fast det känns som ett enormt svek mot mej själv och mot mina patienter och min arbetsgivare. Att det inte känns legitimt. Vad är det här för sjukdom som inte känns på riktigt utan bara får mej att känna mej kass, dålig och ovärdig?

Men nu vill jag faktiskt inte det. Istället ska jag skriva om sånt som är kul:

Bland annat att jag o Julia o Lo var till bekanta till Julia i helgen som bor vid havet, och det var så jävla fint. Att vi var på kulturhusfestivalen här i Umeå (http://www.internationalen.se/2014/09/en-festival-utan-slut/) på stödfest för IMÄI (för den som missat: http://www.ingenillegal.org/) o jag känner mej så ruskigt stolt över Umeå som stad.

Jag vill skriva att jag löshoppade Lejonhjärta igår och han är ju som alltid en liten glädjeinjektion rakt in i mitt hjärta. Denna gång byggde jag sockerbitshinder – oxer – sockerbitshinder med två galoppsprång i avstånd till vardera sockerbitshinder. Tanken var att faktiskt testa lite ”höjd”. Nå, oxern låg på 70 cm då vi avslutade, så det var ju ingen bitande höjd direkt, men jag är väldigt noga med att bygga självförtroende och pepp nu och jag vet att han är en känslig liten individ som lätt blir sänkt om han inte klarar av något, så vi tar det pö om pö. Men han hoppade denna oxer på 70 cm med lätthet, fin taxering och väldigt fin teknik.

Dock första gången sedan vi började löshoppa igen, som han rev ett hinder en gång. Slog i med en bakhov och det som impade på mej var att när han landade så flög han upp och sparkade bakut som respons på att han rivit, en spänstig och kraftfull och framförallt balanserad bakutspark. Det låter kanske banalt men jag gillar att se Hjärtat som den spänstiga och balanserade och kraftfulla ponnyn han nånstans inom sej är.

Också vill jag skriva att jag är lyckligt lottad att just den personen jag är kär i och som jag vill vara med, är så jävla fin, förstående och positiv. 🙂

Kommentera

