Hidden places

Jag blev arbetslös förra onsdagen o i samma veva så har Lejonhjärtas medryttare åkt utomlands. Men vilken skjuts arbetslösheten innebar för min pepp med ponnyn. Älskade lilla vän!

SAMSUNG

Han har ju varit igång väldigt bra ett långt tag men det är så kul då vi kan göra sånt som vi väldigt sällan gör pga tids- o energibfrist. Som idag: drygt 2,5 h tömkörningstur till en plats som har fått en speciell betydelse för mej, en plats som jag placerat på min lilla lista av ”gömda platser”.

Igår såg jag på Matrix Reloaded o om en bortser från allt slagsmåls-”fluff” som tråkar ut mej så förbannat så finns det fina grejer i filmen. Bland annat så blev jag tagen av vad the Keymaker säger i en scen.

O eftersom jag är en sucker för att leka med tanken på hur platser existerar, lika mycket i den fysiska världen som i sinnesvärlden, o hur vår sinnesvärld påverkar vår upplevelse av den fysiska världen, så älskar jag denna tanke på Hidden places. Och den lilla scenen väckte omedelbart ett minne, en association, till just den plats som jag o Lejonhjärta o Texas begav oss till idag.

SAMSUNG

Jo det är lite åkrar. Men för mej är det en väldigt speciell plats. En avskild plats så nära stan. Där fågelkvittret, älgspåren och känslan av att ”vara på besök i nån annans hem” (= djurens, växternas, inte människornas) konkurrerar ut ljud o spår o känslan av civilisationen bara några kilometer bort.
En raning, 6 km från stallet, med ett mönster av enorma åkrar, omslutna av skog, utan några hus eller gårdar. Bara en väg som leder rätt in i skogen fram till den. En plats som kanske är lite extra bördig, men också en plats som trots att den brukas av människor ändå i stort lämnas orörd: här bor inga människor. Här bor andra ickemänskliga varelser.

Kommentera

