Mod

Ikväll tänker jag mycket på mod, på olika sätt.

Varit på festival, gratisfilm på Folkets bio via Survival Kit festivalen som pågår här i Umeå just nu. Såg Call me Kuchu. Skrev till vännen S innan ”Vill se film om LGBT-aktivism i Uganda kl 15.15. Tror peppigt!”. Blev inspirerad, glad, sedan bestört, rasande, ledsen. Och satt sedan kvar i biosalongen med ett virrvarr av känslor. Mest ilska och sorg. Långt ifrån pepp. Men då jag fick lite tid att fundera så känner jag väl ändå lite pepp. Pepp att våga stå upp för vem jag är, att vara öppen, i den lilla sfär jag befinner mej i. Det känns nästan som en skymf mot de personer som riskerar sina liv – som offrar sina liv – i kampen för att LGBTI-personer ska få leva öppet, i andra delar av världen. Det mod de visar. Men för att se det i perspektiv så är det som annan vän sa efteråt: ”Vad har de för val?” Om de inte ska förneka allt vad de är, så måste de vara modiga.

Ja, alltså detta är filmen jag såg:

Länk till hela filmen.

Jag behöver inte vara lika modig. Men jag kan åtminstone försöka. En del av mej tror på att det är i de små handlingarna som förändringen sker. Att inte låta sej begränsas. Jag lever i ett land där det är rätt få som öppet skulle kritisera mej, den jag är, min sexualitet. Annat är det för de personer som lever i ett land där det utdelas dödsdomar för såna som mej.

Jag tänker på mod. Mod att vara öppen med den jag är. Jag försöker tänka att det privata är politiskt o därför delar jag med mej på facebook av min alldeles egna personliga kamp med att vara förälder. Att barnets önskan om närhet och att den uttrycker ”Jag vill vara nära dej för att jag gillar dej så mycket” kan ge en känsla av outhärdlig smärta. Jag tror att vissa saker måste sägas, inte bara för att jag behöver säga dem, utan för att andra ska förstå att de inte är ensamma.

Sen tänker jag litegrann på drivkraften bakom att springa ett maraton med två kids i en cykelkärra på en svinbra tid. Veganer är ju helt loco! Kul loco!

Kommentera

