Swedish beetballs!

Åh, kan tyvärr inte ge cred till rätt person men det finns en grupp på facebook som heter Vad lagar ni för veganmat idag? som alla borde gå med i. Det är en outsinlig källa till inspiration.

Så när nån hade delat bild o recept på Swedish beetballs och tahinisås kunde jag inte låta bli att gå i taket av pepp! Dels för att tahini kan vara min senaste drog, och dels för att beetballs var typisk lek med ord som tilltalar mej. Fiiiiiiint.

Och att beetballsen sedan blev väldigt lyckade och att det var första gången nånsin som jag lyckades göra fina BOLLFORMADE veganbollar, jag brukar ta den smidigare vägen med biffar istället pga mindre risk för misslyckande, gjorde ju inte saken sämre.

Därför vill jag skriva receptet här, i alla sin majestätiska enkelhet:

2 dl rivna rödbetor
2 dl kidneybönor
1 dl kokt ris
1 liten riven lök
Några hackade hasselnötter
En rejäl skvätt balsamico
lite fänkålsfrön, salt & peppar

Allt kördes ihop till en färs i matberedaren o sedan tillsatte jag havregryn samt fullkornsdinkelmjöl tills konsistensen var fin = det gick lätt att rulla bollar som höll ihop.

Och sedan viktigaste grejen jag lärt mej då jag steker veganbiffar (o numer bollar också då ;)): snåla inte på oljan i pannan o se till att oljan får bli riktigt varm innan bollarna åker i.

Det passade utmärkt med tahinisås till. Tahinisås har jag väl skrivit om förr? Men mixa tahini med vatten, tillsätt citronsaft/skal, persilja, örtsalt o svartpeppar och avnjut till typ ALLT. Hehe.

Kommentera

