Anledningar att längta efter lantliv.

Häromdagen så var jag på besök hos en vän till mej. Min gamla tanthäst Trollfuxa bor hos henne. Det är ute på landet i en by en bit utanför Umeå.

Besöket påminde mej om varför jag vill bo på landet. Det gav mej en känsla av eufori och sammanhang som jag aldrig upplever i stan. En känsla av förundran över alltings skönhet. Och en bit av sinnesro.

Anledningar att längta efter lantliv:
Mörker. Åh vad jag saknar mörker. Andra naturliga effekter av mörkret: stjärnor. Såpass att en får för sej att en ser hela Milky Way. Himlen slog på stort den där kvällen och bjöd på norrsken och min lycka var komplett. Norrsken i mitt hjärta. När jag åkte hem sedan, glad, lugn och ”med en plats i universum” (jo, så är det) så såg jag nåt blinka till i diket, saktade in och fick se en mäktig kronhjortsprins stå i diket med coolt, stort horn. Ps. Jo det finns kronhjortar häruppe. De kommer från några hägn utanför Nordmaling. Att få se detta vilda djur var så fint. Jag vet inte varför det ger en sån tillfredsställelse hos mej, men jag tror kanske att det bara handlar om att det var ett vackert djur, en människas insida har mycket gott ut av att kolla på vackra ting.

Med det sagt så vill jag säga att det finns så många fördelar med att bo som jag gör just nu, också. Men livet blir aldrig komplett på samma sätt som därute i mörkret under stjärnhimlen. Och norrskenet.

Norrskenet
(Pyssel från idag, det står ”Norrskenet är en tröst för bristen på solsken.” och är ett citat, alltså obs jag har inte kommit på det själv)

Kommentera

