Återhämtning

Är ni bra på att schemalägga återhämtning?

Jag jobbar på att bli bra på det. Först och främst måste jag förstå hur mycket och vilken sorts återhämtning som jag behöver. Jag trodde att jag hade rätt bra koll på det men eftersom behovet varierar så mycket över tid så är jag ibland lite lost.

Nu är min jobbhelg över och jag är ledig två dagar. Eller ledig och ledig. Lo är med mej och jag har hand om morgonfodringarna i stallet. En bra grej med återhämtningskartläggandet och planerandet är att se arbete för vad det är. Det är inte bara arbete att befinna sej på sitt avbetalda jobb. Att kliva upp tidigt, väcka barn, få i barn frukost och få med sej henne i -18 grader, till stallet där alla hästar ska få mat, täcken på och ut i hagen, boxar mockas, hö packas, det är ju också ”jobb”. Men också återhämtning? Ibland. Rekreation iaf. Fast då barnet är med tar det både mer tid och mer energi än vad jag ibland räknar med. Varför är det så energi- och tålamodskrävande med barns behov? En fråga jag funderat mycket på men inte riktigt hittat svar på, förutom några pseudo-analyser.

Sen försökte jag röja lite bland lite rester och bland lite väskor, leksaker från julfirande och födelsedagsfirande. Med betoning på lite. Det är långtifrån klart, men jag vilar i att jag inte är helt ensam om allt, trots att Julia är på jobbet nu så är vi ju två som kan dela ansvaret för att sånt här blir omhändertaget…

Sen slocknade jag på soffan medan Lo tittade på Krambjörnar. Som kommit till människorna för att lära dem att känna känslor. Så gulligt.

Nu känner jag ett sting av dåligt samvete för att jag är så hemskt trött. Om jag inte hade haft Lo här så hade jag nog kunnat däcka i flera timmar. Det är nog till viss del en sorts migrän-baksmälla eftersom jag ofta blir väldigt trött efter migrän och jag hade ett rejält migränanfall i fredags (höll i sej på lördag också) o ändå fortsatte jobba.

Jag har också hemskt ont i lederna i händerna och försöker att inte nojja för mycket utan bara konstatera att senaste tiden har varit intensiv och det vore konstigt om min kropp inte ”reagerade” även om det kanske mest handlar om en fysisk manifestering av psykisk belastning.

Jag försöker tänka att återhämtning är viktigt. Bland annat är det viktigt att jag tar mej tid att skriva sånt här: att skriva hjälper mej så mycket. Även om det kan te sej babbligt och liksom utan finess. Min blogg finns inte till för att vara full av språklig finess, eller nån annan finess för den sakens skull. Det gör mej heller inte så mycket att den blir babblig. Jag har bloggat i så många år och skrivandet har hjälpt mej att reflektera kring och bearbeta sånt som händer i livet. Varför jag lägger upp det på nätet vet jag inte, men det är en nyckel till att ”få det gjort”.

Idag skulle jag vilja orka med att köpa batteri och laddare till kameran, ta hand om alla rester så att det som ska in i frysen hamnar där hyfsat organiserat samt så hade jag en liten plan att ta bussen ner på stan och köpa lite pyssel-material och nån liten träningsdagbok till medryttarhästen. Men stadstur är egentligen långt över min energinivå just nu…

Jag ser i alla fall framemot en vecka då jag bara jobbar 3 pass. Visserligen är ett långpass, men det är fint med många helt lediga dagar! Julia är också ledig mycket denna vecka, tjänsteman som hon är så kan hon lyxa lite så här i mellandagar och röda dagar. Ok, jag tycker iofs att jag får lyxa lite också som jobbar ett kort pass på nyårsafton och kommer få storhelgs-ob… 😉
Jag planerar bland annat bad på badhuset här nästgårds (dit vi inte varit en enda gång sen vi flyttade hit i juni pga ALLTID så sjukt mkt annat att göra o att vi typ knappt är hemma?!), biobesök för å se filmen Pride, lugn hemma-nyårsafton med nyårsmiddag som Julia redan börjat planera o jag dör av nyfikenhet kring, skidtur med hela familjen (om underlaget bistår oss ända till lördag, håll tummarna!), körtur med Hjärtat o massa ledig tid. Jag tror att Julia vill kunna flytt-fixa en massa och jag vill gärna hjälpa till med sånt, men i övrigt tänker jag försöka njuta av hemmatid i vårt fina hem.

Nu ska jag eventuellt ta mina ömmande händer och försöka måla lite på en modell. Och lyssna på En varg söker sin pod. Hejsvejs.

En reaktion på ”Återhämtning

  1. Är INTE bra på att schemalägga återhämtning och ditt inlägg gav mig en tankeställare. De små luckor som då och då uppstår i mitt schema av sig själva brukar försvinna en efter en innan jag ens har hunnit närma mig dem. Sen stjäl jag då och då tid ändå till framför allt slösurf vid datorn (vilket nog är min rekreation), men istället för att njuta av den tiden så ger jag mig dåligt samvete. Hm. Schemalägga återhämtning alltså… /CiA

Kommentera

