Kulturkrock eller Evis är bonnig

Vän S fördomsprofilade mej som bonnig igår baserat på några olika faktorer:

Bland annat detta att jag dricker som en bälg. Alltså S hade med sej lite äppelsaft till vår gemensamma vän o dens hunds kalas, o jag drack upp flera hela glas som jag brukar dricka – klunkar i mej utan paus, även fast S hävdade att saften var väldigt sur. Inget som bekom mej, det var gott! Jag må vara lite kinkig med beska smaker ibland men surhet bekommer mej inte. 😉

Sen la jag morotsstavarna till soppan bredvid tallriken istället för I tallriken (men där hade jag ju soppa o jag ville inte ha soppa på morotsstavarna). Helt obegripligt för mej att detta anses lite bonnigt men haha, jo, det tyckte hen.

Sen insåg jag att jag hade förlagt mina sockar nånstans, helt utan att veta om det. Alltså då vi kom in efter promenaden. Jag hatar sockar, vill alltid ta av mej dem o om jag sätter mej bekvämt i en soffa så är det nästan ofelbart att jag utan någon medveten tanke tar av mej sockarna, rullar ihop dem o lägger dem bredvid mej. Det känns kanske lite äckligt för folk som är rädda för fötter, o det kom jag på först efteråt igår… Lite ledsen för det, men jag försöker inte medvetet vifta med mina bara fötter i folks nyllen… även om det kan verka så. Men ja, bonnigt det med tyckte S!

Och sen pratade vi litegrann om en reflektion jag gjort senaste tiden: att hästar, hundar, katter alltid äter ”Godast först och mindre gott sen”, alltså de SPARAR aldrig det gottigaste till sist. Att det är ett högst mänskligt beteende. Så blev det tal om att alla inte alls gjorde så, ganska många vid bordet tyckte nog att de faktiskt åt precis så. Själv äter jag nog oftare utifrån principen att jag sparar det godaste till sist, och jag sparar det gärna även ett längre tag. Typ köper nåt lyxigt gottigt och har det i kylen i evigheter och bara går å suger på tanken att göra nåt av det. Ibland så länge att det där gottiga blir dåligt.
Även det var tydligen bonnigt, tyckte S.

Så då vet ni. Evis är bonnig. Ingen nyhet för mej dock.

Kommentera

