Första trevande träningspassen…

Okej: jag försöker iofs tänka att jag ska kunna blanda in träning i lek och inte tvärtom, men såhär:

Lilla Hemi leker inte särskilt mycket eller ”bra”. Det finns massa lekpepp i henne men den är lite sporadisk. Igårkväll var vi ute, både jag o Julia o Texas, med henne o lekte här på gården. Då kom hon igång efter en stund. Avbryter så fort något händer i omgivningen men springer så otroooooligt sött och valpigt då hon blir lite glad.

Eftersom jag tycker det är så himla bra med lek som belöning kommer det nog bli en liten utmaning för oss att komma dithän. Jag kommer också behöva hjälp, tror jag. Tur det finns en del onlinekurser i belöningsutveckling!

Idag var jag ute själv med henne, men det var nog för svår miljö, hon vill ha koll åt alla håll o vill helst gå hem till dörren. Hon tog upp bollen en gång, men det är efter mycket peppande från mitt håll med olika sätt att ”leta” vad som kan få igång henne. Hon verkar ju gilla att plocka upp grejer men känns inte så jakt-motiverad egentligen, går INTE igång på att grejerna rör sej liksom. Just nu iaf.

Jag har så lätt att känna mej lite nedstämd o tänkte nog att jag tagit mej vatten över huvudet som liksom tänkt att det nog ska bli en skojig träningskompis av henne också. Men att just Hemi kanske är för svår för det, för mej. Men… en bra grej är att jag ju kommer lära mej massa på vägen.

Just detta med lek som belöning har jag aldrig behövt utveckla med Texas. Han är så sjukt lekpeppad så jag misstänker att någon tidigt i hans liv har lagt massor av tid på just belöningsutveckling, kanske medvetet eller omedvetet, men hursomhelst så är jakt + kamp + all annan sorts lek väldigt användbart som belöning med honom.

Idag så provade jag även klicka in henne. Men det var verkligen en trevande inklickning. Hon ser faktiskt rätt obekväm ut med hela situationen. Som att träningssituationer inte är så skojsigt laddade i dagsläget?
Tänkte först vara ute på gården men valde att gå in då det kändes som en väldigt svår miljö för henne. Så höll vi till i vardagsrummet. Vi ska fortsätta med inklickandet några gånger om dagen i några dagar.

Förhoppningsvis kommer allt falla på plats bättre då hon börjar känna sej mer hemma. Hon ÄR ju väldigt ”miljösvag”, det vet jag, så det kanske inte är ultimat läge att träna just nu: men jag var så nyfiken. Hihi.

Jag kommer fortsätta lägga fokus på att ”hitta” vad som skulle kunna ”tända” hennes lekande!

Igår efter stallbesök så låg vi iaf i soffan å hade det sköööönt, jag o djuren:

P1070184

P1070188

Och vilken tur att hon kan ha Texas Ruffwear-sele! Men jag har beställt en Amoken-sele åt henne och en sorts promenadsele åt Texas, som båda ska vara lite snabbare o smidigare att få på än Ruffwear-selen. Texas får ju också skav av alla selar så bra att kunna variera. Det är mest när han springer med då vi/jag cyklar som han får skav bakom armbågarna av Ruffwear-selen. Hursomhelst praktiskt då de verkar kunna ha någorlunda samma storlekar. Hon är nog lite större än Texas, men det är marginellt ändå.

Kommentera

