Första april. Jag lovar att här aprilskämtas inget. Varannan vecka jobbar jag helg o varannan vecka är jag ledig massor. Det innebär att tisdagar och onsdagar är jag alltid ledig. Den här veckan då Lo inte är hos oss så blir det därför väääääldigt lediga dagar för mej. Jag har till och med ordnat så att jag inte har morgonfodringarna just dessa dagar.

Igår städade jag och fixade. Ändrade plats för soffan och för sängen och det gav pepp och energi att börja fundera lite mer på allvar över vardagsrummet. Och Julia kom med vågade idén att vi kanske borde måla bokhyllorna. Så himla kul! Jag är alltid rädd att andra ska vara för ”strikta” och inte vilja go crazy men nu var det Julia själv som föreslog att vi gör dem turkosa. Wow. Coola fina blivande fru. Väggarna bör målas också, vårt vardagsrum är liksom mörkt pga bruna väggar, och det är så inspirerande för mej att Julia tycker ”Äh, det gör vi ju på en helg, bara att ställa in allt i mitten och spackla över hålen och måla, inget mer med det” typ. Hon är så himla annorlunda än mej, som funderar på projekt i flera år innan jag påbörjar dem OM jag nånsin påbörjar dem.

Jag har börjat ha Hemi lite lös och om en bortser från hennes stora lycka i livet: andra hundars bajs, så är det så fint. Hon är så glad, peppig och även klok. Igår då vi kom till stallet såg hon ett par rådjur i en av hästhagarna, hon sprang lite studsande efter dem och jag gick ut genom andra sidan av stallet för att komma snabbare fram, då hade hon redan gått in till Lejonhjärtas del av stallet och väntade på mej där. Puh, skönt då första viltträffen (som lös) gick hyfsat okrångligt till. Hon älskar att ligga uppe på högar, så Lejonhjärtas hage är en favorit (han har en stor hög i mitten av sin hage) och ridbanan är också skojig för där finns två stora grushögar. Mycket praktiskt om en frågar mej! 😀

Idag tvättar jag och ska cykla till stallet för lite ridbanejobb med Lejonhjärta senare, tillsammans med Hemi. Det har kommit snö vilket gör att underlaget är lite bättre för Lejonhjärta och vi kan jobba på ridbanan för första gången på typ evigheter. Lejonhjärta fäller för fulla muggar nu o det är så skönt att det verkar ha funnits ett samband med inälvsparasiterna/maskarna, det här med hans päls. Blir spännande att ta träckprov i vår och se hur det ser ut nu.

Har tränat lite med Texas att kliva i en kartong. Hemi har fortsatt öva på tasstarget. Vi har även haft några pass då vi jobbat med olika sorters handtarget och fortsatt övande på olika vardagssituationer. Bland annat ville hon gärna kasta sej ut ur bilen så fort bakluckan/grinden öppnades och jag tänkte att det var ett utmärkt tillfälle att få in lite mer övning av att kunna erbjuda beteenden och vänta på rätt signal. Julia har jobbat jättebra med det, hon åker mer bil med hundarna än jag, och nu imponerar den lilla hunden med att kunna ligga även genom lite störningar. Tumme upp på det!

Vi ska börja gå en Nosework-kurs om ett par veckor o jag börjar bli lite nervös att vi inte kommer klara av det så bra. Mest för att hon blir rätt skärrad och rädd då hon kommer till nya ställen. Men jag försöker tänka att vi kommer lära oss massor ändå, även om vi kanske inte kommer kunna öva precis på det som är tänkt. Bara vi lär oss kan vi ju jobba med det hemma, i en miljö där hon är lugnare. Och kanske är det alldeles perfekt för henne? Det känns iaf bra att bara sätta igång med kursande på en gång så vi inte fastnar i en massa funderande kring vad hon måste kunna innan vi ska kursa… 🙂 Nosework som aktivering känns iaf väldigt väl lämpat just för att hon är reaktiv och rädd.

Men då vi har godissök här eller ute kan en ju lugnt säga att Texas, 12-åringen, är sjukt mycket mer skillad… Han knows the drill, liksom.

Nu måste jag fixa med tvätten, tjohej!

Kommentera

