Alltså det här med ”flockledare”

Jag är faktiskt i regel ett fan av uttrycket ”Du blir vad du matar dej med”. Kanske inte så mycket i matväg som i intryck.

Så om jag vill bli en bra hundtränare som är sjysst mot hunden och har kreativa sätt att komma till målen, som vill ha skoj med min hund, så vill jag helt enkelt mata mej själv med så lite ”kass” hundträning som möjligt. Ibland gränsar beteendet till att vara en sorts struts-beteende – det jag inte ser finns inte! Och jag kan leva lycklig i nån sorts illusion om att all hundträning är så himla trevlig och inspirerande och reko.

Men så är det förstås inte, och ibland, på nåt forum, ramlar jag över länkar som jag inte kan låta bli att kika på. Nu hittade jag detta som Rasmus Andersson från R+ Hundskola skrivit, ett arbete om Cesar Milan o hur hans träning påverkar hundar på kort och lång sikt.

Nu är arbetet bra i sej, läs om du orkar, skit i det om det känns jobbigt. Det jag ville skriva om här var en knäpp tanke jag fick då jag läste om nåt avsnitt, där Cesar kommer in i nån annans hem och ska visa hur en blir ”flockledare” över hunden, som en sorts förevisning inför ägarna. Och när jag läser om detta känns det ju så ologiskt och märkligt, där kommer en varelse in i deras flock o börjar leva rövare, ungefär som dessa ”problemhundar” lever rövare i sina hem, så det mest logiska vore väl om hundägarna betedde sej likadant mot Cesar som Cesar beter sej mot hundarna – om det är vad som krävs för att de ska visa sej som flockledare (alltså att bete sej som honom)?
Undrar vad han skulle tycka om att bli upphängd i stackel tills han inte kan andas? Eller hur han skulle bete sej om någon kickade honom på njurarna då han inte gjorde som dom ville?

Det är sånt en kan fundera på.

Jag mår lite illa nu och tänker lämna den här tankegången. Sluta mata mej med skit. Istället så kan jag ju dela min inköpslista från Adlibiris, på temat problembeteenden eller rädda eller arga hundar: Rädda, arga och stressade hundar av Anders Hallgren, Click to calm: Healing the Aggressive Dog av Emma Parsons och The Official Ahimsa Dog Training Manual: A Practical, Force-Free Guide to Problem Solving and Manners av Grisha Stewart Ma.

Kommentera

