Sommarvärme i solen o ledighet

Efter en intensiv jobbvecka, bokstavligt talat, förra veckan, så är jag nu ledig ganska mycket denna vecka. En sorts ledighetsmani kan lätt infinna sej då, vilket innebär att jag gör detaljerade att göra-listor o sedan blir stressad för att jag inte hinner med allt jag vill. Samtidigt så önskar jag mej alltid, innerst inne, väldigt mycket slappartid och bara närvaro, samvaro, härvaro. Svår kombination och jag undrar om jag nånsin kommer hitta jämvikt mellan aktivitet och vila/återhämtning? Framförallt för att slippa ångest och stresskänsla.

På hästerifronten:

Igår måndag KÖRDE jag Lejonhjärta! På ridbanan bara men ändå, vilken lycka. Han känns helt ok med å bli körd men det var lite lite blött och knöligt på sina ställen på ridbanan så vi körde inte så jättelänge, eftersom det blev väldigt jobbigt för honom. Har fått mycket mer verktyg att ta till mha klickerträningen nu, vad gäller påklädningen av sele och vagn. Sen är det lite krångligt att klicka då jag sitter i vagnen, men upplever heller inte att det är så mycket behov av det då, han ”kan” det vi gör, det handlar inte om så mycket nyinlärning.

Idag har jag löshoppat honom! Har läst en hel del i Agility right from the start av Eva Bertilsson o Emelie Jonsson-Vegh (tror jag hon heter) o de tar bland annat upp ett par belöningsstrategier som är bra i agilityn. Bland annat race for reward. Använde mej av samma tänk idag med en löshoppningsgata (mest pga att jag inte har nån medhjälpare som kan plocka undan belöningen) o hinder o det var ju värsta GREJEN med Lejonhjärta. Fick upp mycket fart och jag behövde aldrig driva nåt, det var han själv som tog galopp o hoppade. Gick ganska fort fram, antagligen ”egentligen” för fort, men eftersom han har en del i bagaget som talar om mycket om situationen så tänkte jag att det inte var nåt problem – och han hoppade ett hinder på 70 cm helt fint, utan tvekan. Framåtbjudning is da shit o att lära sej mer om hur en kan använda belöning är en sån glädje för mej. Känner mej också MYCKET GLAD över att det nu är så himla varmt och soligt ute att ridbanan äntligen börjat torka upp! Att jag tom kunde tänka på att dra fram ett hinder! 😀 Lejonhjärtas hage däremot är fortfarande som en lersjö… Det är tur att han har en ”hög” i den, som är torr o där han gillar att stå…

På hundfronten:
Idag är det nosework igen och sedan förra veckans nosework har Texas bara fått träna på doften i tesil en gång. Sen jobbade jag så mycket i slutet på veckan o nu har våra små tops slutat lukta så nu är det inte värt att öva. Men jag tror det blir fint o fram till nästa  vecka kommer jag ha mycket mer tid att träna med honom. Dessutom har jag fått med mej lite kartonger från mitt jobb! 😀

Hemi har jag försökt nu på morgonen att träna på en annan träningsstrategi ur Agility Right from the start, ”Aim for it”. Men jisses så svårt det blev. Lyckades verkligen ”sådär”, men då jag tänkte lite annorlunda – Hemi är ju van att ”targeta” grejer så hon sökte sej mot mattan av sej själv så jag kudne liksom höja kriterierna fort eller helt enkelt hoppa över det svåra första steget i shapingen av Aim for it ;). Så det kommer vi nog fortsätta – dvs utgå från de högre kriterierna, med risk för att vi får med mer ”stök”. Nu gjorde vi bara ett par repetitioner. O sen massa lek. Tre tankar i leken är att belöna kamplek (enligt Premacks princip) o att belöna att hon ”kommer tillbaka” då jag kastat leksaken (ibland tar hon med sej leksaken, ibland inte, men jag söker beteendet att hon vänder så fort hon kommit fram till leksaken), samt att hon släpper den. Försöker i övrigt mest laborera med lekandet, o ha kul med, så lekreglerna kommer verkligen i andra hand, med risk för att få ett svårutnyttjat lekande vid träning. Det absolut svåraste för henne är att kampa, då hon är riktigt uppe i varv kan hon börja förskjuta vikten bakåt lite lite men oftast vill hon bara ”jaga” efter leksaken i munnen.

Fler grejer vi övat på är ögonkontakt, jag har märkt att hon ogärna söker upp ögonkontakt rakt på, iaf då jag skulle vilja ha det (tex med henne stående framför mej, eller gåendes vid sidan). Men nu då jag höll på med att dela upp foder inför att vi skulle träna så står hon förväntansfullt o kikar på mej. I de fallen brukar jag vanligtvis förstärka om hon lägger sej och ”släpper” mitt fixande med fodret – men idag gjorde jag helt tvärtom o belönade ögonkontakt. Hon tyckte det var ASKUL till slut. Speciellt då jag började röra huvudet och gömma det lite. Skojigt tyckte jag! Vid några tillfällen ville hon tom upp i huvudet på mej, så min andra plan – att lära henne pussas, kanske kommer lyckas ändå! 😀

Det är såhär en skapar hundar som är ”ouppfostrade” enligt andras mått. Men jag värderar att hon kan och vågar möta min blick o vet att det händer BRA grejer då. Ännu mer värderar jag om hon kanske kan börja söka upp min blick ifall hon blir osäker. O så vill jag så gärna ha ett lika fint fritt följ på henne som på Texas :P. Dessutom känns det kasst att hon inte vågar ta godis från min mun – en vacker dag ska det gå, har jag bestämt mej för.

Julia har varit ute o sprungit med henne o det funkar himla bra säger hon, vilket glädjer mej. Finhund!

På modellhästfronten:

Okej, det händer inte så mycket där, mer än att det står på min Att göra-lista. Måla och preppa. Här är lilla flocken som ska preppas nu:

P1080828

O medans dessa preppas så har jag en flock som ska målas klart som består av en CollectA Frieser omgjord till kallblodstravarhingst, en SM G4 omgjord till dräktigt kallblodstravarsto, två hästar som jag målar åt en annan, en AA Hairy Hunter (tror jag?) som kallblodstravarvalack samt 4 små Micro Mini-modeller varav 2 föl.
Det är en KUL bunt med modeller att göra klart men jag har jobbat med dem så otroligt länge så det är SEGT.

Kommentera

