Lediga veckodagar

Vill egentligen dela en massa bilder från helgens vandring längs Lögdeälvsleden men det gör jag nog i ett senare inlägg. Nu ville jag bara göra en liten uppdatering av dessa lediga veckodagar. Jag är alltid ledig tisdag och onsdag, detta är min Lo-vecka så nu är Lo ledig med mej också. Vi har haft morgonfodring i stallet ihop o sedan åkt till brukshundklubben.

Har vart där som miljöträning ett par gånger med Hemi o det kändes som en lagom o bra stegring av svårighet när det idag faktiskt var ett par andra där. Hemi tycker det är lite svårt, vi behöver ha ganska mycket avstånd till de andra o hon vill gärna ha lite koll på dem om vi jobbar i riktning mot dem, men överlag är jag så himla stolt o glad för hon jobbade på fokuserat och med intensitet ändå idag med sina enkla uppgifter. Jag försöker bara göra sånt som vi redan har flyt på, då det blir sådär svårt. Tanken är att ju mer ”rätt” beteenden hon gör desto mindre ”fel” beteenden kan hon göra. Samt att hög förstärkningsfrekvens verkar kunna ändra hennes känsloläge rätt mycket, är den tillräckligt hög så kommer hon in i arbetsbubblan o blir entusiastisk på tränandet, vilket hon annars lätt tappar ifall det är en sådan miljö där det händer ”för” mycket runtomkring.

Nu blev det några voff på de enligt henne skumma personerna som också var där, och jag önskar mej nog att vi ska slippa såna reaktioner, men vi har ju inte varit ute i dessa situationer förut, detta var första gången på klubben med ”störning”.

Hursomhelst jobbar hon med tasstarget på kloss (hemläsa till agility-kursen som börjar nästa vecka och ska även leda till bakdelskontroll-jobb är min tanke), pekfingertarget bredvid mina ben (ska leda till både ingångar, fotgående) och en handtarget som vi nästan alltid börjar passen med eftersom det är det hon ”kan bäst”. Lite ”Hopp upp” passar vi också på att göra då vi är i miljöer med grejer som passar sej: tex Bordet bredvid agilitybanan.

I övrigt har jag börjat jobba lite smått med koppelgåendet, tanken är att hon själv ska reagera o släppa på trycket då det blir lite för mycket. Även att hon är följsam o reagerar om jag saktar in, utan att kopplet sträcks helt. Smågrejer som gör skillnad. När hon lägger sej i selen o ”drar” så är hon oftast svår att få kontakt med o jag vill egentligen inte ta det beteendet ifrån henne heller – när hon tycker det blir för mycket runtomkring henne så gör hon precis så, drar iväg åt ett håll som känns tryggare antar jag, men jag skulle önska att det ibland var lite tydligare, dvs att hon drog mest då hon ”stängde ner”. Nu drar hon av lite olika anledningar…
Nå, nog svamlat. Klurar lite på detta fortrfarande.

Texas fick också träna på klubben idag, vi övar mest på momenten i rallylydnadens nybörjarklass. Försöker mata upp ett bättre sittande. Det går sådär men om vi ger oss ut å tävlar hoppas jag att domare kan se att en del av hans problematik med sittande och liggande är rasbetingat/anatomiskt betingat. Det vi jobbat med idag är mer att han inte ska studsa upp ur sittandet så fort utan lite stadga och framförallt nån sorts förväntan på att sitt betyder mycket skojiga grejer. Hemligheten är en boll på snöre, Texas absoluta favoritleksaker. Tjiho! Vi jobbade främst med de två moment där en går 1 steg – sitt – 2 steg – sitt – 3 steg – sitt samt samma grej framför mej men att jag backar 1, 2, 3 steg. Även lite stimuluskontroll typ sitt, ligg, stå. Han är så sjukt skojig att träna med!

Igår var vi ju på nosework-kurs och började med inomhussök. Wow, blev impad av den gamle. Han jobbar uthålligt och vet vad han letar efter. Kan varit den roligaste gången på kursen hittills! Så kul att se hur mycket han förstått. Även kul att min kurskamrat o hennes hund också ÄGDE o var asduktiga. Så stolt över oss o våra hundar. Den här veckan fram till nästa veckas kurstillfälle skulle jag vilja börja med en markering. Nu får vi en slick-markering vilket väl inte är helt optimalt ;). Dock så jobbar jag rätt mycket o har mycket annat för mej fram till måndag, så vi hinner kanske inte med så himla mycket nosework-övande.

Jag brukar passa på att miljöträna Hemi lite då vi ändå är på nosework-kursen o igår imponerade hon på mej med att vara fullt träningsbar inne i kurslokalen. Nu var det ju tredje gången hon var in där och inga helt okända personer eller hundar därinne, men ändå. Klara framsteg! SÅ HIMLA KUL!

Nu ska vi strax åka iväg till Trollfuxas nya människor. Jag, hundarna o Lo. Det känns fint med ett besök hos vänner o att få träffa den gamla tanten. Vi tar nog en svängom Björkstadens Hundklubbs bakluckeloppis på vägen hem.

Kommentera

