Utomhussök

Nosework ikväll. Texas är jätteduktig men det märks att han är lite till åren och bland annat inte vill hoppa upp på för höga bänkar och om det är trångt har han svårt att vända sej på ett bra sätt för att kunna ”backa” i sitt sök. Och när det pratades om att det inte är några tävlingar häruppe, men förhoppningsvis blir en till hösten, så fick jag som vanligt en liten aha att han faktiskt är till åren kommen, hur länge blir han kvar? Hinner vi tävla i nosework månntro?

Nu är kursen slut och saker jag ska lägga mycket krut på framöver är dels frysmarkering, dels utomhussök och fordonssök och att skapa ett mer systematiskt inomhussök/rumssök. Det känns kul, men jag vet hur svårt jag har att få till nosework-tränandet så det gäller att prioritera och ”bara få det gjort” utan ursäkter. 🙂

När Texas är färdigtränad så brukar Hemi få komma ut i Sävar, som miljöträning, och hon är helt i gasen från steg ett nu. Väldigt kul att uppleva. Lekig och ”uppe i varv” på ett mycket positivt sätt.

Har så mycket idéer på saker som är bra att jobba med, och det är svårt att prioritera, men jag tror att några prioriteringar nu är 1. Bakdelskontroll/Utgångsställning 2. Vänja henne vid klövjeväskan mha Yes-target 3. Jobba med ”STÅ”.
Angående trean så har jag inte ens påbörjat sitt eller ligg med henne, mest för att jag faktiskt inte vill ha dem som ”default”-beteenden… Jag vill ha en bra grund av hyfsat rörliga beteenden innan vi börjar med sittande och liggande. Men Stå med stadga kommer vara himla användbart i agilityn! Jag suger lite på den karamellen också eftersom jag vid nåt tillfälle redan provat med omvänd lockning och lite sånt och jag tyckte det var så himla roligt med denna lilla hund som jag faktiskt installerat en välfungerande frisignal hos och se hur allt länkas ihop till en helhet (kedja) av förstärkta beteenden.

Nog om hundträning!

Kommentera

