Snörvel

Det är så lätt att bli kaxig med förkylningar. Flera i min omgivning har varit förkylda o jag har klarat mej undan i flera veckor. Men igår var det slut med det, kände hur halsen svällde igen o ömmade mer o mer under jobbpasset och när jag kom hem så somnade jag på soffan o sov i 2,5 h och vaknade sedan med snörvel, halsont o tusen nålar i huvudet.

Så nu är jag hemma från jobbet, har egentligen inte råd med det men jaja, det får väl gå…

Går en online-grundkurs via klickerklok, som observatör, och tänkte försökte träna lite på de uppgifter som ekipagen med hund har. Idag påbörjade jag byteslek med Hemi. Första steget vi har haft, att hon ska börja uppskatta lek med mej o verkligen GILLA att leka med mej, även i olika miljöer, börjar vi ha kommit igenom. Så nu skulle jag vilja börja jobba med lite lekregler, som underlättar användandet av lek som belöning. Bland annat att hon kommer tillbaka med leksak omedelbart. Byteslekandet är en början på detta, tänker jag.

Tyvärr hade vi två saker emot oss 1. Min förkylning som gjorde att jag inte orkade leka så intensivt som krävs. 2. Miljön blev lite för svår eftersom vi tränade på morgonrundan förbi fotbollsplanen där skolbarnen spelade fotboll. Hon LEKTE ändå då vi kom in på den stig som är omgiven av träd/skog, men vid nåt tillfälle då jag blev passiv med den leksaken hon lekte med – och började locka med andra leksaken (för att hon ska byta) så tappade hon helt drivet och jag upplevde sen att hon helst av allt ville lämna platsen. Vi måste göra nya övningar i lättare miljöer! Det är så synd att det där är lättaste miljön vi kan hitta nära oss, om jag inte håller till i lägenheten förstås.

Nå, jag lär mej hela tiden! Och även om fotbollsplanen är lite för svår för oss så blir det ju nån sorts miljöträning också, o nu har vi betydligt mycket fler verktyg för att hantera den sortens situation än vi hade bara för några veckor sedan.

Vidare SKA jag påbörja stadga i ståtränandet idag (ser att jag skrivit om detta förut i bloggen och ändå inte riktigt påbörjat tränandet…), och så ska vi till klubben ikväll o träna på lite agility-hinder. Det kommer bli slitigt för min förkylda kropp men jag kommer ha med mej Julia o Freja som kan agera lekmotorer, så det kanske kommer gå bra :).

Kommentera

