Kamplek!

Det har varit svårt att kampa med Hemi. Hon ÄLSKAR att jaga och jaktlek står verkligen högst upp på listan, men jag skulle gärna vilja ha bra kamplek av massa olika anledningar men kanske främst för att kampandet är en sån lätt-tillgänglig lek att använda som belöning.

Då vi jaktleker som bäst så blir vi en sån svår störning för andra hundar och förra veckan på agilityn så kom det farandes hundar inte mindre än TRE gånger vilket är tre gånger för mycket för Hemi nu då vi är så noga med att bara få massa lyckade hundmöten.

Men jag har inte riktigt fått till att ”belöningsutveckla” kampandet. Visst har jag läst om att en ska låta hunden ”vinna” leksaken då den gör en bra viktförskjutning bakåt/drar bra, o har försökt litegrann – men dels är det skitsvårt att se och känna och hinna reagera NÄR det sker. Och så har jag nog inte styrt upp något riktigt träningspass med detta.

Men igårkväll öppnade sej en möjlighet då Hemi fullkomligen ÄLSKAR grimskaft. Alltså detta är ju förstås mitt ”fel” eftersom jag ville ha igång lek med typ ALLT i början då hon var hos mej, o framförallt i stallet då hon hänger med när jag tar ut hästar och stannar utanför hagen – så fick hon belöning med lite jaktlek i grimskaftet. Nu har stallmiljön sedermera blivit hennes kanske tryggaste miljö och hon är alltid lekig, eftersom hon älskar gegga o det har varit mycket av den varan denna vår…
Summa summarum: när hon ser ett grimskaft blir hon VÄLDIGT leksugen!

Och Hjärtat har en liten hög i sin hage, som ett miniberg, som hon också ÄLSKAR. Hon rusar upp och ner och kastar sej som en tok mellan stenar, gegga och blir riktigt lekprovocerad av att sand och jord ”glider”. Ganska ofta brukar hon ”sno” mitt grimskaft då jag ska hämta Hjärtat, och rusa runt med det i munnen runt högen.

Och igår så lekte jag helt enkelt med henne en stund och tillfället bjöd på perfekt träningsmöjlighet av kampandet! Att hon drar i nerförsbacke verkar ge mer impuls att faktiskt lägga vikten bakåt och ”luta” sin vikt bort från mej, och jag såg till att belöna (låta henne ”vinna”) varje ansats till viktförskjutning och märkte FORT effekt, dvs hon bjöd på viktförskjutning på en gång igen. Insåg att belöning av sådant här kräver ungefär samma tänk som annat ju – dvs bättre effekt med hög förstärkningsfrekvens, vilket ju var en bra Aha.

Nu känns det kul att jag hittat ett sätt att utveckla kampandet lite! Gäller förstås att få MER och längre stunder och på andra ställen än i en brant nerförsbacke och i andra miljöer. Men en början är alltid NÅT!

Kommentera

