Agilitypaus

Sådär, i torsdags hade vi sista agility-tillfället. Denna gång hade instruktören ställt upp en ”bana”. Jag kände genast att ”Nä, vi är inte med”. JAG ÄR SÅ FEG! Vi har ändå tränat och tränat och tränat men jag är verkligen försiktig och går inte vidare särskilt snabbt och har helt enkelt inte försökt sätta ihop mer än två hinder efter varandra.

Men vi var med och vilken pepp det gav! Jag önskar att vi hade filmat de sista hoppen. Vi gjorde aldrig hela banan men 3-4 hinder i rad på en svag böj. Hemi tyckte det var kanske det roligaste hittills på hela agilityn för hon fick springa SNABBT. Jag hade lite svårt att hänga med men det är väl ändå ett helt ok problem, hihi. Hon har verkligen ett eget driv framåt, är självständig och har himla bra fart.

Nu gäller bara att JAG vågar sätta upp kombinationer och träna på det. Bygga förståelse för den enklaste handlingen och kanske ”döpa” hindren eller åtminstone lägga på en hopp-signal. Nu har hon ett sånt driv att det känns väldigt lämpligt att lägga signal, typ att det inte är nån större risk att hon ”slinker på sidan”. 🙂

Men först tar vi en månads agility-uppehåll. Jag har så mycket annat jag vill ”hinna” träna med henne så det är mest därför, men också för att det är ganska pressat att försöka få in tillfällen att åka till klubben. Vi tar det till hösten. Kommer dock INTE gå fortsättningskurs till hösten, det känns som om jag fortfarande har väldigt mycket att jobba vidare med från grundkursen vi gått nu.

En liten grej vi faktiskt la in ett minipass i en väntan, på agilitykursen i torsdags, var stadga i ligg. Egentligen jobbar vi samtidigt med belöningssignal och frisignal. MEN framförallt med ett start-beteende! (alltså till agilityn)
Och jag blir så glad över den fantastiska hunden. Med en gammal whippet så blir en lätt lite imponerad över alla hundar som har såna där explosiva lägganden och är liksom ”kvick ner, kvick upp”, ja alltså tänk border collie. Texas har alltid, hur mycket jag än försökt träna på det, satt sej ner lååååångsamt och lagt sej låååångsamt med nån sorts ”glida ut med benen”-teknik. Antagligen för att han verkligen inte VILL vare sej sitta eller ligga… Men Hemi gör mej så lycklig med att lägga sej precis sådär explosivt som jag sett andra hundar göra 😉 :D. Och även reagera på belöningssignal till leksak explosivt, vilket kanske är minst lika skoj å se. Tror att om jag bara VÅGAR träna ordentligt på detta och stegra kriterierna, så kommer agility-tränandet bli ÄNNU skojigare. Just nu så får jag hålla henne i grab-tagen vid alla starter och även om det inte verkar påverka hennes fart negativt att jag liksom springer med henen från start, så kan en ju alltid få upp MER fart ifall jag faktiskt kan lämna henne liggandes och gå iväg en bit. Speciellt eftersom hon typ ÄLSKAR att springa ikapp med mej och vinna ;).

Agility är SÅ JÄVLA SKOJ, vet ni det?!!!

Vi har inte jobbat nåt alls med shaping under några veckor – det betyder inte att vi inte TRÄNAT eftersom nästan ALLT med Hemi blir träning (vi har lagt jättemycket krut på koppelgång o massa BAT/motbetingning/miljöträning), men just uppstyrda pass med klicker i hand och tydlig struktur och kriterier. Men vi tränade lite på stationsbeteende häromdagen och jag blir ju verkligen KÄR i henne, då hon liksom erbjuder beteenden med en sån intensitet, det är riktigt skojigt.

Nu ska jag försöka lägga lite fokus på online-grundkursen vid klickerklok. Är bara observatör men får ju massa idéer och input, bland annat då med störningsträning av liggandet och stationstränande.
En annan grej som varit en AHA för mej är att de jobbar litegrann med ”muskelminne” i positioner. Alltså att jobba med att hunden rent fysiskt klarar av att balansera och stå/ligga/sitta bra i positionerna. Typ rent biomekaniskt. Det var en aha för mej eftersom jag jobbat så mycket med sånt på häst men aldrig tänkt på det sättet med hund, inte riktigt iaf. Det har också gett mej helt andra verktyg med bl a koppelgåendet – en sak som jag tycker är lite jobbig är att Hemi gärna passar då hon går på löst koppel. Antagligen är det ju för att hon är så ”stor” i sin gång och då hon ska gå bra bredvid mej så går det lite för långsamt, då kommer passen. Men passen påverkar hennes fotgående negativt tycker jag, då hon liksom blir lite ”hukande” av naturen i passen. Jag vill gärna ha en hund som sträcker upp sej och ”fluffar” bredvid då vi tränar fot!
Men nu har jag jobbat lite med att försöka förstärka TRAV i kopplet, alltså inte ”bara” att hon går på löst koppel men framförallt (höjt kriteriet) att hon ska hitta diagonalen. Såhär har jag jobbat med massor av hästar som varit för passiga och behövt hjälpt att hitta balansen i en mer diagonal rörelse, men inte tänkt att jag kan jobba liknande med Hemi. Men SÅKLART KAN JAG DET!
Och det ger resultat, vilket ju känns ändå peppigare. Hon verkar tycka det är grymt svårt så jag försöker höja kriterie väldigt långsamt och ”göra det så lätt som möjligt för henne” (dvs gå lite fortare, försöka förstärka mer rörelse framåt än åt sidorna – dvs det är bättre om hon inte tittar så mycket mot mej).

Det är sånt vi jobbar mkt med på väg till o från bilen eller på rastningspromenaderna. Men som bonus verkar hon gå från klarhet till klarhet i att klara av rastningspromenaderna utan alltför mycket skälliga utfall och försök att fly iväg…. 😉 Senaste två dagarna har hon imponerat STORT på mej med en lång radda lyckade möten. Roligast var igår då vi kom runt hörnet härinne på vår gård, och en grannes lilla hund börjar vrålskälla bakom ett staket, o Hemi blir lite förvånad men i princip direkt vänder sej mot mej och vi fick världens tillfälle att belöna värsta bästa hundmötet. Till och med Texas fick för sej att svara upp mot den lilla hunden, och skällde tillbaka, men Hemi gick förbi den utan att bli låg och utan att skälla eller göra sej stor. Mkt mkt imponerad. ❤ Sen behövde vi vända och gå tillbaka en gång till eftersom vi hade gått till fel parkering (lite jobbigt då vi har två parkeringar o det var Julia som hade parkerat bilen dagen innan 😉 ) och hon skötte sej lika prima denna gång, trots att ägaren till hunden nu var ute och pratade med oss. DET NI!

Nu ska jag se lite serie, måla lite modell o träna lite hund. Skön ledig tisdag!

Kommentera

