Spår, sökrutor och budföring

Jag och Hemi var på spårkurs i helgen. Det var KUL. På söndagen gjorde vi två spår om ca 100 meter, ena spåret med en leksak i och det andra spåret med två. Hon spårar jättefint, koncentrerat och verkar verkligen gilla det. Vi provade även på sökruta men då var hon så trött så hon gick mest in i rutan och började rulla sej som en tok, hahaha ;). Budföring visade hon på sina tidigare Rapport-skills o gjorde sjukt snyggt med hööööög fart. Hon älskar verkligen att springa!

Idag tänkte jag spåra med henne, eftersom Lo är hos mina föräldrar och jag lättare kom ifrån. Men spårlinan är i bilen som är med Julia på jobbet… Istället gick vi upp i regnblöta skogen och gjorde en sökruta. Ca 3×3 m stor och 3 leksaker. Första gången så rusade hon in, tog en leksak och tyckte sedan att hon var klar, men fortsatte och hämtade de andra två då jag verkade intresserad av rutan. Andra gången så rusade hon in, tog en leksak, lekte en stund med mej, och rusade sedan in igen i rutan och hämtade nästa. Den tredje hittade hon också men den var inte tillräckligt intressant att plocka upp.

Kul är det! och eftersom hon var ”kryp under skinnet”-understimulerad innan så var det gött att hon fick använda näsan och huvudet lite.

Sen tänkte jag öva lite på ligg-position uppe på den lilla grusplanen vid graffity-väggen ovanför oss, och hon är ju så SKOJ då hon fattar vad jag tänker shejpa – typ PANG ner i liggande och KASTAR sej över leksaken på belöningssignalen. Men det är egentligen en för svår miljö för henne att jobba med sånt om vi inte förberett oss väldigt noggrannt innan vi gått ut, o hon blev störd av någon hund som skällde ute i skogen. Sen hade hon inte ro att fortsätta jobba med mej. Vi gick hem o jag tänker att vi ska jobba vidare med dessa övningar inomhus i lugn miljö innan vi tar med dem ut nästa gång :).

Kommentera

