Hund o hästträning

Det händer en massa annat också men hund o hästträningen är den som känns viktigast att skriva om ;).

Hemi o jag har inte jobbat nåt alls med shaping på ett tag. Fokus på annat. Eller inte alls var väl å ta i eftersom det blir lite träning på stadga där, lite position här och så vidare, men jag har inte haft så mycket struktur och därmed har ju resultaten ej heller blivit strålande ;).

Men ikväll så jobbade vi först lite med störningar i ligg och försökte även jobba med stående. I ligg jobbade vi med godisar som störning. Vi var på Kurvanstallets ridbana och hon fick sej en rejäl stöt av tråden in till grisarna igår så hon var lite låg först, jag ville få jobba med något där jag kunde ha väldigt väldigt hög förstärkningsfrekvens med godis, eftersom det kan ”bryta” hennes obehagskänsla sådär inledningsvis. Och det gick ju bra. Hon är en fena på ligg ;). Gäller bara att jag får nån struktur på störningarna så att jag kan utveckla det lite mer ändamålsenligt…

I stående vill jag dels att hon ska förstå att alla tassar ska vara stilla – försökte med omvänt lockande och även jobba lite med att ”putta” på henne för att kunna belöna då hon står kvar med alla (kan ju verka förtydligande), men hon var nog inte HELT med ändå. Stå är jättesvårt! Hon vill ju gärna sitta eller ligga som ”default”-beteenden och det kommer inte så högt upp i ”Byrålådan” av beteenden att ställa sej. Tanken är att kunna jobba med att hon står balanserat och symmetriskt över alla fyra.

Sen åkte vi till Gottarstallets ridbana och jobbade lite med att runda hinderstöd. Skojigt jobbg tycker jag eftersom hon är så rolig att shejpa i nya grejer, men hon (och jag?) var inte jättekoncenterad eftersom det var busiga hästar bredvid banan och lite folk och skällande småhundar. Svårt att få bra repetitioner. Men nu har vi iaf BÖRJAT på det jobbet, det känns väldigt peppigt att få det här i hennes repertoar av beteenden – roligt är då vi introducerar nåt ”helt nytt” för henne är att det nästan är oundvikligt att hon testar några av de välförstärkta beteenden – bland annat la hon sej vid hinderstödet (haha skojig grej eftersom folk använder sej av targets på avstånd i fjärrdirigeringen, tror jag?), provade att använda stödet som tasstarget och även som nostarget, samt försökte ställa upp båda framtassarna mot det. Hihi. Hög tid att jobba på en annan variant av beteende, alltså!

Hjärtat jobbade jag på långa tyglar och jag tror att han bjöd på det bästa trampet ever idag. Väldigt skojigt. Han är så sjukt känslig, lyhörd och fin i hjälperna, och SNYGG nu då han inte har en massa vinterpäls. Jag älskar verkligen att jobba med den där hästen. Vilken pärla han är.

Kommentera

