Agilityträningen igång igen!

Igår tränade jag o Hemi agility igen. När hon såg att vi skulle in på agilitybanan fick hon fnattlust. Så härligt. Agility är skoj!

Allra först lite lek, sen gjorde vi några repetitioner på att gå (springa) runt en stolpe. Kul shapingövning! Hemi är såklart med på noterna. Sen rak tunnel. Platsliggning medan jag drog om tunneln så den var helböjd (dvs hon kommer ut åt samma håll som hon springer in). Hemi var helt med. O till min förvåning kunde jag använda handsignal för att rikta in henne i tunneln. Inget behov av godis i fronten för å få fart igenom ens första gången. Dvs att springa genom tunnel verkar sitta oavsett var godis/leksak befinner sej. Ok, det visste jag kanske egentligen eftersom hon har ett sånt härligt driv ”utåt” från mej, men det var kul att se att det fanns från repetition ett igår. Sen jobbade vi lite med att ligga som startbeteende o jobbade med ett hopphinder. Tyvärr lyckades jag lägga bommen lite högt först (40 cm, men högre än hon är van eftersom vi mest bara hoppat minihinder) och då rev hon o sen var hon inte lika peppad, vilket resulterade i att min startsignal (Ja!) blev lite ”svärtad” med några kassa repetitioner där hon bara låg kvar. Nåväl, hon blir inte så låg direkt när hon river, utan det är nog mer bara en sån där ”Hepp, ja men då springer jag bredvid istället!”. Tog även några skutt över mur, gjorde en kombination av mur och rund tunnel och avslutade med att gå över balanshindret och ta ett par hopp genom däcket. Niemas problemas. Sen sprang hon upp på balanshindret själv när jag tänkte att vi skulle gå därifrån. Hon är ROLIG att jobba med, gäller kanske bara att få lite stimuluskontroll på grejer också! 😉 😀

En grej som jag tror hjälpte vår handsignal var att vi häromdagen jobbade med ett par stenar på en promenad – litegrann ”handling” kanske? Hon har ett himla driv att hoppa upp på stenar så jag kunde ganska snabbt utveckla från att jag befinner mej vid stenen hon ska till – till att vara kvar vid stenen hon stod på och bara ge handsignal och ”Hopp upp”-kommandot och på det viset skicka henne mellan stenarna en stund. Kulkulkul om ni frågar Hemi. Och kanske var det vad som räckte för att hon skulle vara med på det igår? Jag vet inte, det enda jag vet är att handsignaler har varit non-existent på agilityplanen tidigare! 😀

Idag har Hemi vart med till stallet då jag mockat ur Lejonhjärtas bädd. Hon har legat ute på gårdsplanen i ca 2,5 h och även om hon i princip bara ligger i skuggan så kan jag lova att hon blir helt UTSLUT. Folk och hundar kommer och far och hon måste ju förstås tala om för mej varenda gång det kommer nån. Jag börjar mer och mer tycka att hennes vaktbeteende är ok: hon skäller men kommer till mej då jag ropar och kan låta folk vara på planen så länge jag ”hjälper” henne lite (försöker förstärka att hon bara står o tittar på, vet inte om det är vad jag EGENTLIGEN förstärker dock).

Sen har hon sovit som en stock här.

Texas som älskar att vara på brukshundklubben fick också komma ut en liten sväng – nosa igenom hela agilityplanen på godisar (det finns alltid några att dammsuga upp!) och träna lite rallylydnadsmoment. Han är så himla kass i kroppen nu 😦 och jag försöker göra sånt med honom som jag vet att han älskar. Att få jobba med hans fantastiska vänsterhandling och frontarbete är sånt som tänder elden i hans ögon. Och att få jaga boll. Hemskt är att han springer som vanligt efter bollen men vurpar då han kommer fram, för att kroppen inte lyder, men jag försöker tänka att det är det bästa han vet – att få jaga bollar. Om det här är hans sista tid i livet så måste han få göra sånt, även om det ser lite brutalt ut då han tippar på näsan när han försöker stanna upp där bollen landar.

Kommentera

